Son Dakika
OkuduÄŸum iki kitabı bilgi bütünlüğüne göre deÄŸerlendirdim. Ceyhun Ä°rgil’in Fetret isimli kitabını ve Elif Åžafak’ın Havva’nın Üç Kızı isimli romanını okudum. Örnek metinlerden not oluÅŸturdum.
Ceyhun Ä°rgil, “akıl ve bilimle geliÅŸeceÄŸiz, ilerleyeceÄŸiz çerçevesi içinde düşüncesini açıklıyor. Bu üslup slogan üslubudur. Bir bütünün bir parçasını yüceltip diÄŸer parçasını görmezliÄŸe gelmektir. Slogan üslubu toplumda kutuplaÅŸma yapar.
Ülkücülük, manevi kalkınma sloganları toplumda kutuplaşma yapmıştır. Ülkücü, manevi kalkınmacı maneviyatçı olduğunu belirtmiş. Adı konmamış olarak toplumun diğer kısmı maddiyatçı olarak tanımlanmıştır. Dinimizde, Müşrik kelimesi maddiyatçılığı anlatır. Müslümanlar ve Müşrikler ayrımı vardır.
Laiklik, din işleri ve devlet işlerinin ayrılması yanında, dini bilgi ve devlet bilgisi bütünlüğüdür. Bilginin bütününden faydalanmaktır. Dini bilgi inanarak öğrenilir. Devlet bilgisi, soru sorarak, şüphe ederek, deney-araştırma yaparak öğrenilir.
Hegel, “Ä°dealizm ve materyalizm tüm bilgidir” demiÅŸtir. Aynı zamanda maneviyat-maddiyat bir bütündür. Bilgi bütünlüğüdür. Bu bütünlük, laikliÄŸin de temelini oluÅŸturur.
Ceyhun Ä°rgil’in, “Akıl ve bilimle ilgili olan konuları soru sorarak, şüphe ederek, deney-araÅŸtırma yaparak öğreneceÄŸiz. Din ile ilgili konuları inanarak öğreneceÄŸiz, demesi gerekir.
Elif Åžafak, Havva’nın Üç Kızı isimli romanında toplumu, “Dindarlar-Laikler” diye ayırıyor.
Dindar, dinin ibadet kurallarını yerine getirene denir. Dindar, anayasaya, kanunlara uyar. Dinin muamelat ve ceza kurallarını yerine getirmek isteyene şeriatçı denir. Şeriatçı, anayasaya, kanunlara uymaz.
Laiklik, dini bilginin ibadet kurallarını kabul etmiştir. Dinin muamelat ve ceza kuralları nass edilmiştir. Nass, bir kuralın dondurulmuş, uygulamasının durdurulmuş olmasıdır. Muamelat ve ceza kuralları devlet bilgisi ile düzenlenmiştir. Devlete ait kurumlar tarafından uygulanır.
Laiklik, din işleri ve devlet işlerinin ayrılmasıdır. Bütün dinler ve dine bağlı unvanlar, din işlerinin içindedir. Din işleri ve devlet işleri tanım gereği laikliğin içindedir. Laiklik, din işleri, devlet işleri kelimeleri, tanım cümlesinde anlam bütünlüğü oluşturur. Tanımdan bir kelimeyi alırsak anlam bozulur.
Müslümanlık ve dindarlık laikliğin içindedir. Hem Müslüman hem dindar hem laik olunur. Şeriatçı ve laik olunmaz.
Dindarlar-Laikler, Müslümanlar-Laikler ayrımı laikliğin tanımına uygun değildir. Laikliği kabul etmemektir. Dindarlığı ve Müslümanlığı laiklik karşıtlığı olarak anlamak-anlatmak istemektir.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI
18 Eylül 2023 Yazarlar
16 Eylül 2023 Yazarlar
15 Eylül 2023 Yazarlar
02 Eylül 2023 Yazarlar